Podcast jako narzędzie do promocji marki

Dobrze zaprojektowana strategia komunikacji marki to sukces w marketingu. Stanowi ona drogowskaz dla działań promocyjnych, wizerunkowych oraz PR-owych. Koncepcja komunikacji powinna zawierać wiele elementów, jednym z nich jest określenie grupy docelowej. Najłatwiej to zrobić poprzez wyobrażenie sobie modelowego klienta. A potem opisanie jego cech demograficznych i osobowościowych oraz zachowania, potrzeb, preferencji czy zainteresowań. Last but not least – jakie są jego punkty styku, czyli miejsca i sytuacje, w których ma on do czynienia z marką.

Strategia ma na celu wskazać jak umiejętnie dobierać kanały oraz środki przekazu do potencjalnych klientów. Działania muszą być bardzo ściśle dopasowane do działalności, bo przecież inaczej komunikuje się firma przemysłowa a inaczej lokalne studio urody. Mnogość nośników tradycyjnych i internetowych zapewni Ci swobodę manewrowania między jednymi a drugimi. 

Jednym z najnowszych sposobów na promowanie marki jest podcast. Dlaczego to dobry sposób? 

  • Konsumenci mediów cierpią na tzw. ślepotę banerową. Ze względu na natłok komunikatów wszelkie treści pochodzące od marek są pomijane. Ale według badania zleconego przez Tandem Media w 2020 roku z podcastami sprawa wygląda trochę inaczej. Wynika z niego, że, 69% słuchaczy akceptuje odcinki czy całe cykle, które są sponsorowane, natomiast 68% odbiorców nie ma nic przeciwko lokowaniu poleceń zawartych w audycjach. 63% odbiorców akceptuje natomiast fakt, że dany odcinek powstał we współpracy z marką.
  • Z roku na rok coraz więcej osób słucha podcastów. W erze, gdy każdą chwilę chcemy poświęcić na bycie produktywnym, wydaje się, że podcasty to idealne rozwiązanie. Według badania i analizie społeczeństwa wiemy, że co piąty internauta słucha podcastów raz w tygodniu. 
  • Analiza odbiorców podcastów stanowi „najlepszą i najbardziej atrakcyjną grupę” dla promocji wielu brandów. Najwięcej słuchaczy podcastów jest w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa z nich wyższe i w zdecydowanej większości są to mieszkańcy miast.

Nadrzędnym celem promocji i komunikacji poprzez podcasty jest pokazanie, że marka działa dla ludzi. Nie tylko skupia się na celach marketingowych, ale również zależy jej na edukacji swojej teraźniejszej lub przyszłej grupy docelowej. Dzięki temu w audycjach można zaprezentować odbiorcom case study, a do tego dać się poznać w podcastach jako specjaliści w swojej dziedzinie.

Pierwsze i podstawowe kroki przy tworzeniu podcastów.

Oprócz przygotowania zaplecza technicznego oraz sprzętu, tworzenie podcastów warto rozpocząć od nazewnictwa. Dobrze dobrana nazwa może sama w sobie stanowić reklamę dla audycji oraz nakierować odbiorców na materiał. Tak samo ważna jest oprawa graficzna, więc przygotuj projekt okładek, który będzie stanowił integralną część brandingu marki. Podcasty najczęściej zaczynają się od krótkiej melodii. Powszechnie używa się utworów muzycznych bez tantiem. Bezpłatną muzykę można znaleźć na stronach: Bensound, Premium Beat czy Audio Jungle. Niemniej ważnym elementem jest obróbka dźwięku w tym redukcji szumów, wycinanie zbędnych segmentów czy dokładanie warstw muzycznych. Najbardziej popularnymi programami do edycji są: Alitu, Anchor, Audacity i Adobe Audition

Bardzo ważnym elementem jest wybranie strony hostingowej dla swoich odcinków. Katalogi podcastów na platformach Apple Podcasts i Spotify nie umożliwiają bezpośredniego przesyłania odcinków. Dlatego należy mieć własną stronę hostingową, która pozwala na przechowywanie oraz hosting plików audio. Taka strona generuje kanał RSS, który udostępniany jest w katalogach podcastów. Do najpopularniejszych platform należy: Podbean, Buzzsprout, Libsyn, Spreaker, Simplecast, Audioboom czy Transistor.

To, co zaczynasz nagrywać swój podcast?

by Krystian

06.10.2022

Przeczytaj inne artykuły