Darmowe sposoby na poznanie naszych użytkowników.

Wiele opinii na temat naszej firmy lub produktu a także informacji o naszych użytkownikach możemy mieć na wyciągnięcie ręki. Poniżej stworzyłem krótką listę narzędzi i miejsc w internecie, gdzie możemy je znaleźć.

Przed startem projektu, powinniśmy jak najwięcej dowiedzieć się o potrzebach i problemach naszych użytkowników. W tym celu warto skorzystać także z darmowych źródeł. Choć informacje zebrane w ten sposób nie zastąpią badań z użytkownikami, to dadzą nam dobrą podstawę do tworzenia pierwszy hipotez. W artykule opisuję gdzie zdobyć wartościowe informacje i w jaki sposób je pozyskać.

Programy monitorujące aktywność w sieci.

Jednym z najpopularniejszych polskich programów do monitoringu sieci jest BRAND24. Do dyspozycji mamy także wiele zagranicznych programów takich jak Hootsuite i Brandwatch. Wszystkie wymienione programy monitorują dla nas kanały social media takie jak Facebook lub Twitter w poszukiwaniu wzmianek o naszej marce. Narzędzia pozwalają nam też aktywnie przeszukiwać wpisy według wpisanych przez nas fraz lub ich kombinacji. Dzięki temu w błyskawiczny sposób otrzymujemy listę wpisów, w których pojawiły się wpisane przez nas słowa kluczowe. Co więcej większość tego typu programów umożliwia też wyliczanie interesujących nas wskaźników, przykładem może Influencer Score, który ocenia skuteczność i zasięg osoby, która stworzyła posta np. na temat naszej marki.

Jeśli chodzi o programy monitorujące strony internetowe i aplikacje to jednymi z najpopularniejszych są HotJar (do stron internetowych) i Smartlook (do stron internetowych i aplikacji). Wymienione programy są w stanie m.in. nagrywać anonimowe sesje użytkowników lub tworzyć mapy ciepła, dzięki którym dowiemy się co najbardziej przykuwało uwagę użytkowników. Niektóre programy tego typu mają też możliwość umieszczenia na dowolnej stronie ankiety z pytaniami do użytkowników. Jest to świetny sposób na mierzenie zadowolenia klienta z interesujących nas procesów np. zakupów w sklepie internetowym. Aby korzystać z tych narzędzi nie trzeba być programistą, podłączenie narzędzia do strony to kwestia prostego kopiuj/wklej kodu generowanego przez tego typu programy. Co więcej dane zawsze prezentowane są w przystępny, zrozumiały sposób.

Przykład mapy kliknięć na stronie. Źródło: hotjar.com

Ostatnim programem do monitoringu stron, o jakim chciałbym wspomnieć, jest Google Analytics. Ten popularny program pozwala nam na zbieranie istotnych danych ilościowych m.in.

  • ilość interakcji na stronie,
  • średni czas spędzony na stronie
  • bounce rate czyli wskaźnik określający liczbę osób, które opuściły stronę bez przejścia do innej podstrony
  • liczbę powracających użytkowników,
  • koszta generowania nowych klientów (lead generation costs),
  • mapę ścieżki użytkownika,
  • dane demograficzne (wiek, przybliżoną lokalizację itd.)

by smlsnew_admin

15.06.2021

Przeczytaj inne artykuły